Hlava Krista
Číslo | 259 |
Název | Hlava Krista |
Autor | Pantaleon Major OSB |
Realizace | Viktor Foerster |
Datace | 1907 |
Adresa | Lnáře, Lnáře 16 |
GPS | 49,4526; 13,7959 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Raně barokní klášterní augustiniánský areál s kostelem Nejsvětější Trojice je součástí zástavby obce a je situován na jejím jihovýchodním okraji. Mozaika je instalována na hlavním pohledovém průčelí na centrální ose, přímo nad supraportou hlavního vstupního portálu. Mozaika je v celé své ploše vystavena působení vlivů okolního prostředí. |
Rozměry | průměr: 40 cm |
Materiál | sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 15 mm x 10 mm. Použité sklo je zakalené. Místy se vyskytují bubliny. Zastoupeny jsou kostky se zlacením. ) |
Stav | dobrý (2013) |
Poškození | Průčelní fasáda klášteru je v dobrém stavu, pouze od medailonu s mozaikou se směrem vzhůru táhne úzká prasklina. Jako rizikový faktor pro životnost mozaiky lze do budoucna označit degradaci kovového rámu, v němž je vsazena. V levé spodní části mozaiky je několik kostek částečně překryto pojivem. |
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Barokní průčelí kostela Nejsvětější Trojice ve Lnářích je nad hlavním portálem vyzdobeno drobným kruhovým medailonem s hlavou Krista, který v roce 1907 osadil Viktor Foerster.
Spasitelova tvář je zobrazena en face, doplněna modro-zeleno-zlatou svatozáří na zlatém pozadí. Je zhotovena shodně a se stejnými finesami skladby skleněných kostek jako Foersterova mozaika Krista v tympanonu portálu kostela v Emauzích z roku 1904, nebo jako autorovy mozaiky s Vítězným Kristem na průčelí kostela Panny Marie Růžencové v Českých Budějovicích (1904), Máří Magdalény v Němčicích nad Hanou (1906) a hřbitovního kostela v Solnici (asi 1907). Jejich vzorem byl karton benediktinského malíře Pantaleona Majora, jednoho z hlavních představitelů tzv. beuronské umělecké školy, Foersterova přítele a častého spolupracovníka.
Kostel Nejsvětější Trojice sloužil komunitě bosých augustiniánů. Ta byla na začátku 20. století, v době působení převora Aloise Václava Majera, místem setkání umělců. Viktor Foerster sem zajížděl i se sochařem Františkem Bílkem a získal zde zakázku na obrazy křížové cesty, na nichž pracoval v roce 1904. Z korespondence malíře s představeným se dozvídáme, že mozaika nevznikla za Foerstrova lnářského pobytu, ale je pozdější prací. Medailon byl sice hotový už v červnu roku 1906 a autor jej chtěl v srpnu osadit, ale neučinil tak. Hotovou kompozici daroval na Moravu (zřejmě do Němčic nad Hanou) a pro Lnáře vysázel novou mozaiku. Ta zdobí kostelní průčelí od podzimu roku 1907.
|
Literatura |
FILIP, Aleš. Secesní chrámy na Moravě a ve Slezsku: sakrální výtvarné umění kolem roku 1900. Brno: Barrister & Principal, 2004, s. 70. HEMELÍK, Martin. Nemám již snad žádného, s kým bych o věcech nebeských mluvil...: životní příběh a dílo zakladatele novodobého českého mozaikového umění Viktora Foerstera. Světice: vydáno nákladem vlastním a nejbližších ve Světicích, 2015, s. 234, 237–238. KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/jhcst001.html ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Pražská mozaikářská dílna Viktora Foerstera – přehled monumentálních zakázek. Staletá Praha. 2017, roč. 33, č. 1, s. 31–59. TICHÁČKOVÁ, Monika. Malířská výzdoba hlavního oltáře kostela Nejsvětější Trojice ve Lnářích. Brno, 2010. Diplomová práce. Masarykova univerzita v Brně. Filozofická fakulta. |