Koňské hlavy

Detail záznamu
Číslo 271
Název Koňské hlavy
Autor Radomír Kolář
RealizaceÚstředí uměleckých řemesel
Datace 1988
Adresa Mimoň, Okrouhlická 144
GPS50,6525; 14,7256
Umístění umístěno v exteriéru. Objekt veterinární ordinace hřebčína je situován při okraji městské zástavby v jižní části města. Mozaika je instalována na severním průčelí budovy, nad vstupem do objektu. Mozaiky jsou v celé ploše vystaveny působení okolního prostředí.
Rozměryvýška: 120 cm, šířka: 140 cm
Materiál kámen, sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek. Použité sklo je zakalené. Zastoupeny jsou také kamenné kostky. )
Stav dobrý (2015)
PoškozeníBudova veterinární ordinace je v dobrém stavu, bez viditelných statických či jiných vážných poškození. V dobrém stavu je i mozaika. Ztráty materiálu jsou minimální. Povrch fialových kostek je rozpraskaný s drobnými odlupujícími se světlými šupinkami. Mozaika je mírně znečištěna prachovými depozity a pavučinami. Na povrchu skleněných kostek ulpívají usazeniny z výluhu ze stavebního materiálu.
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Koňské hlavy. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 21.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/271
6/2015
Fotodokumentace aktuálního stavu
6/2015
6/2015
Text hesla
Nad vstupem do veterinární ordinace u hřebčína v Mimoni je zasazen ležatě obdélný panel s kombinovanou mozaikou. Scéna se dvěma fialovými koňskými hlavami zasazenými před žlutooranžově svítícím sluncem je výřezem z rozsáhlejší kompozice Noc a den vytvořené dle návrhu Radomíra Koláře v roce 1988 pro výzdobu Magnitogorské ulice na sídlišti v Praze-Vršovicích. Panel vznikl jako přípravná fáze prací na mozaice a měl autorovi zprostředkovat schopnost řemeslníků přetlumočit výtvarné zadání do muzívní techniky. Na budovu hřebčína se panel musel dostat později, snad v době rušení mozaikářské dílny Ústředí uměleckých řemesel, kde byl vysázen.
Literatura

FABEL, Karel. Mozaika zblízka a dnes. Umění a řemesla. 1988, roč. 30, č. 1, s. 12–15.

Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.