Vítězství práce

Detail záznamu
Číslo 333
Název Vítězství práce
Autor Jan Václavík, Milan Zezula
RealizaceJan Václavík; Josef Godža; Miroslav Grabovský; Jiří Sibinský; Petr Sedlík; Ústředí uměleckých řemesel
Datace 1985
Adresa Ostrava, Horní 1492 / 55
GPS49,7877; 18,2565
Umístění umístěno v exteriéru. Bývalý Dům služeb, dnes polyfunkční dům a nákupní středisko je součástí městské zástavby v lokalitě panelového sídliště v místní části Ostrava-Hrabůvka. Velkoformátová mozaika je instalována na jižním průčelí kratšího podélného traktu, směrem k veřejnému prostranství s fontánou, které je situováno podél části ul. Horní. Mozaika je v celé své ploše vystavena působení vlivů okolního prostředí.
Rozměryvýška: 550 cm, šířka: 2100 cm
Materiál sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 30 mm x 25 mm. Použité sklo je zakalené. )
Stav poškozeno (2014)
PoškozeníObjekt polyfunkčního domu a obchodního střediska je v relativně dobrém stavu. Jako rizikový faktor pro životnost mozaiky lze do budoucna označit korodující kovové rámy jednotlivých panelů, ze kterých je mozaika sestavena. Mozaiková výzdoba fasády je poškozena dílčím způsobem. V její ploše jsou zřetelné vertikální praskliny a s nimi související lokální ztráty materiálu. Kostky jsou vypadány především podél prasklin, v místech korodujících kovových rámů. Mozaika je znečištěna prachovými depozity a exhalacemi. Biologické napadení nebylo zaznamenáno.
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Vítězství práce. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 02.05.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/333
3/2014
Fotodokumentace aktuálního stavu
3/2014
3/2014
3/2014
3/2014
2013
2015
4/2016
3/2014
3/2014
3/2014
3/2014
3/2014
3/2014
3/2014
3/2014
3/2014
2014
2015
3/2014
Text hesla
Monumentální mozaika Hrdinství práce je umístěna na průčelí nákupního střediska a polyfunkčního domu (dříve domu služeb) v centru sídliště Hrabůvka v Ostravě. Obrací se do náměstí, které bylo vybudováno při ulici Stalingradských hrdinů (dnes Horní). Obrovská kompozice vznikla mezi lety 1983–1985 a byla zamýšlena jako oslava čtyřicátého výročí osvobození Ostravy Rudou armádou. Samotný šířkově rozvinutý výjev je proveden v kombinaci národních barev – tedy bílé, modré a červené. Na levém okraji začíná pohledem na poválečné ruiny města v červené barvě, pokračuje velkou postavou rudoarmějce, který drží na levém lokti kytici šeříků a pravou rukou přidržuje děvče v bílém oblečení s holubicí v ruce, představující symbol míru. V pravé části výjevu je situován pohled na industriální panorama města s těžebními věžemi a dalšími atributy těžkého průmyslu. Signatura JV 85 upozorňuje na datum vzniku kompozice a autora návrhu Jana Václavíka, který měl na základním rozvrhu spolupracovat s Milanem Zezulou. Samotné sázení mozaiky měl na starosti Jan Václavík s týmem spolupracovníků (Josef Godža, Petr Sedlík, Miroslav Grabovský a Jiří Sibinský). Pro Václavíka byla realizace tak velkého díla výjimečná, s technikou mozaiky měl ale zkušenosti. V roce 1980 navrhl skleněnou mozaiku pro mateřskou školu v Českém Těšíně a o rok dříve byla realizována pestrá kompozice rozsáhlé skleněné mozaiky s motivem Kytice u vstupu do budovy hotelu Kalač v Novém Jičíně. Jeho starší návrhy realizovala mozaikářská dílna Ústředí uměleckých řemesel, na Hrdinství práce ale neměla dostatečnou kapacitu pracovníků. Tým ostravských výtvarníků se tedy (i vzhledem k výrazně nižším finančním nákladům) pustil do vytváření mozaik sám. Na předem připravené betonové panely v kovových rámcích byly a la prima sázeny štípané skleněné kostky.
Prameny

Marie Šťastná, Socha ve městě. Vztah architektury a plastiky v Ostravě ve 20. století, Ostrava 2008.

Marta Vosečková et al., Ostrava. Architektura – Sochařství – Malířství, Ostrava 1991.

Ostravské sochy. Databáze uměleckých děl v architektuře a veřejném prostoru města Ostravy, dostupné z: http://www.ostravskesochy.cz/dilo/720(citováno 9. 10. 2016).

Literatura

IVÁNEK, Jakub. Ostravské sochy Databáze uměleckých děl v architektuře a veřejném prostoru města Ostravy [online]. [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://ostravskesochy.cz/dilo/720-Hrdinstvi-prace-Vitani-osvoboditele

KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/mskov003.html

ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Mozaikářská dílna ústředí uměleckých řemesel a její předchůdci. Průzkumy památek. 2018, roč. 25, č. 1, s. 113–132.

Spolupráce výtvarníka s architektem, přehled prací za rok 1985. Praha 1985, s. 76.

ŠŤASTNÁ, Marie. Socha ve městě. Vztah plastiky a architektury v Ostravě ve 20. století. Brno, 2009. Disertační práce. Masarykova univerzita v Brně. Filozofická fakulta, s. 155–156.

Archivní fotodokumentace
autor při práci na první verzi návrhu, pozůstalost Jana Václavíka v držení dcery Marcely Václavíkové
první verze návrhu, pozůstalost Jana Václavíka v držení dcery Marcely Václavíkové
malba předlohy 1 : 1 ve výstavním pavilonu na Černé louce v Ostravě, pozůstalost Jana Václavíka v držení dcery Marcely Václavíkové
autor při malbě předlohy 1 : 1 ve výstavním pavilonu na Černé louce v Ostravě, pozůstalost Jana Václavíka v držení dcery Marcely Václavíkové
realizační tým s autorem při vykládání mozaiky, pozůstalost Jana Václavíka v držení dcery Marcely Václavíkové
instalace na místě, pozůstalost Jana Václavíka v držení dcery Marcely Václavíkové
instalace na místě, pozůstalost Jana Václavíka v držení dcery Marcely Václavíkové
ZAO, fond: ČFVU – Dílo, Ostrava, Fotodokumentace
Mikula Štěpán Kašna květ 1979
Mikula Štěpán Kašna květ 1979
Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.