Svatý Cyril a svatý Metoděj
Číslo | 406 |
Název | Svatý Cyril a svatý Metoděj |
Autor | Antonín Krisan |
Realizace | Luigi Solerti; Königlich Bayerischen Mosaik-Hofkunstanstalt |
Datace | 1903 |
Adresa | Praha, Štulcova |
GPS | 50,0645; 14,4176 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Areál s bazilikou sv. Petra a Pavla je součástí zástavby městského obvodu Praha 2 a je situován v centru města v místní části Vyšehrad. Mozaiky jsou instalovány na západním průčelí baziliky, v medailonech po stranách velkého okna s hrotitým záklenkem na centrální ose průčelí. Mozaiky jsou v celé ploše vystaneny vlivům okolí. |
Rozměry | výška: 150 cm, šířka: 150 cm |
Materiál | sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 15 mm x 10 mm. Použité sklo je zakalené. Místy se vyskytují bubliny. Zastoupeny jsou kostky se zlacením. Místy jsou širší spáry barevně tónovány. ) |
Stav | poškozeno (2014) |
Poškození | Bazilika je v dobrém stavu, bez viditelných statických či jiných závažných poruch. Na povrchu červených kostek na mozaice s vyobrazením sv. Metoděje je patrná změna barevnosti skla (bílé drobné skvrny). Místy se ve skle vyskytují bubliny. Zlatá vrstva je na většině kostek poškozena, stejně jako slabá krycí vrstva skla na ní. Mozaiky jsou znečištěny prachovými depozity, exhalacemi, pavučinami a ptačím trusem. Lokálně dochází ke ztrátě materiálu (v řádu jednotek). Mozaika byla v minulosti pravděpodobně opravena, což dokládá oblast s viditelně odlišnou skladbou a stylem spárování. Některé chybějící kostky byly v minulosti nahrazeny tmelem. |
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Kostel sv. Petra a Pavla na Vyšehradě byl regotizován ve dvou fázích – v letech 1885–1887 za účasti architekta Josefa Mockera, který upravil průčelí a odstranil barokní doplňky, a v letech 1902–1903, kdy bylo průčelí vyzdviženo znovu i se dvěma kamennými jehlanci ve vrcholech věží za účasti dlouholetého Mockerova asistenta Františka Mikše. Do této druhé fáze patří i realizace skleněných mozaik sv. Cyrila a Metoděje. Kvadriloby s polopostavami světců jsou zasazeny po stranách vysokého hrotitého okna ve středu fasády. Mozaikové kompozice byly vysázeny podle kartonů malíře Antonína Krisana z roku 1902. Dílo převedla do mozaiky firma „Solerti z Mnichova“. Můžeme předpokládat, že bylo osazeno při dokončování chrámového průčelí v roce 1903. Věrozvěsti zakomponovaní do zlatého pozadí se hlavami otáčí do středu fasády, oba mají modro-zlaté svatozáře s dekorativní vegetabilní bordurou. Sv. Cyril je vyobrazen jako starší muž s plnovousem, oděný v kutně s kápí, držící zlatý kříž a knihu na znamení šíření Božího slova. Sv. Metoděj má oděv arcibiskupa, na hlavě mitru, v ruce biskupskou berlu a pravou rukou ukazuje na desku s malbou Posledního soudu.
|
Literatura |
ČTYROKÝ, Václav. Česká mosaika. Sklářské rozhledy. 1941, roč. 18, č. 1, s. 145–153. KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/pha02029.html KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava. Evropská tradice a počátek novodobé mozaiky v Čechách a na Moravě. Theatrum historiae. 2017, č. 20, s. 193–222. PETRASOVÁ, Taťána. Kapitulní kostel sv. Petra a Pavla na Vyšehradě. In: BAŤKOVÁ, Růžena a kol. Umělecké památky Prahy. Nové Město, Vyšehrad, Vinohrady (Praha 1). Praha: Academia, 1998, s. 724-729. POCHE, Emanuel a kol. Praha národního probuzení. Praha: Panorama, 1980, s. 197. NECHVÁTAL, Bořivoj. Vyšehrad. Praha: Odeon, 1976, s. 182. Stavba kolegiátního chrámu vyšehradského. Národní politika. 27. 3. 1902, roč. 20, č. 85, s. 4. TACHEZY, Jan. Vyšehrad. Praha: Pressfoto, 1985, s. 64, obr. 38–39. |