Dekor lunety hrobky rodiny Kheilovy

Detail záznamu
Číslo 417
Název Dekor lunety hrobky rodiny Kheilovy
Autor Viktor Foerster
RealizaceViktor Foerster
Datace 1908 (kolem roku 1908)
Adresa Praha, Štulcova
GPS50,065; 14,4169
Umístění umístěno v exteriéru. Areál s bazilikou sv. Petra a Pavla a přilehlým hřbitovem je součástí zástavby městského obvodu Praha 2 a je situován v centru města v místní části Vyšehrad. Mozaika je instalována v lunetě na zadní stěně hrobky rodiny Kheilovy, která se nachází v prostoru západního ramene arkád (hrob č. 45, oddělení 14ark). Mozaika je před působením vlivů okolního prostředí chráněna svým umístěním.
Rozměryvýška: 150 cm, šířka: 250 cm
Materiál sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 15 mm x 10 mm. Použité sklo je zakalené. Místy se vyskytují bubliny. Zastoupeny jsou kostky se zlacením. )
Stav dobrý (2013)
PoškozeníArchitektura arkád je v dobrém stavu, bez viditelných statických či jiných závažných poškození.
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Dekor lunety hrobky rodiny Kheilovy. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 24.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/417
1/2013
Fotodokumentace aktuálního stavu
1/2013
1/2013
1/2013
Text hesla
Výzdoba hrobky rodiny Kheilových v arkádách Vyšehradského hřbitova je soustředěna na monumentální sochu anděla. Mozaika na zadní stěně vyplňuje pouze lunetu a má ryze dekorativní účel. Ve zlatém rámečku je zasazena na světle modrém pozadí kompozice znázorňující nejspíše padajícíc hvězdy. Je složena z tmavě modrých čar přerušovaných bílo-zlatými hvězdičkami. V záklenku je doplněna dvouřádkovým zlatým nápisem BLAHOSLAVENÍ KTEŘÍŽ V PÁNU UMÍRAJÍ. NECHŤ ODPOČINOU OD PRACÍ SVÝCH, NEBOŤ SKUTKOVÉ JEJICH NÁSLEDUJÍ JICH. Hrobka vznikla zřejmě někdy kolem roku 1908, kdy zde byl pohřben Karel Petr Kheil, národohospodář, rytíř řádu železné koruny, „spisovatel z oboru věd obchodních, místopředseda banky SLAVIE.“ Mohla být hotova už před jeho smrtí, protože je na překladu označena tesaným nápisem KAREL PETR KHEIL SOBĚ A SVÝM. Autora návrhu neznáme, u mozaikářských prací můžeme počítat nejspíše s účastí Viktora Foerstera, který prokazatelně působil i na mozaikách sousedních hrobek a v této době neměl v Praze ve svém oboru žádnou konkurenci.
Literatura

KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/pha02015.html

NECHVÁTAL, Bořivoj. Vyšehradský hřbitov. Praha: Národní kulturní památka Vyšehrad, 1991, s. 51.

POTOČEK, Václav. Vyšehradský hřbitov. Praha: Professional Publishing, 2005, s. 172.

ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Pražská mozaikářská dílna Viktora Foerstera – přehled monumentálních zakázek. Staletá Praha. 2017, roč. 33, č. 1, s. 31–59.

Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.