Ježíš Kristus
Číslo | 430 |
Název | Ježíš Kristus |
Autor | Pantaleon Major OSB |
Realizace | Viktor Foerster |
Datace | 1904 |
Adresa | Praha, Na Slovanech 49 / 320 |
GPS | 50,0723; 14,4171 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Areál benediktinského kláštera Na Slovanech s kostelem Panny Marie, sv. Jeronýma a sv. patronů slovanských je součástí zástavby městského obvodu Praha 2 a je situován v centru města v místní části Nové Město. Mozaika je instalována na západním průčelí kostela, v tympanonu hlavního vstupního portálu. Před působením vlivů okolního prostředí je mozaikový obraz částečně ochráněn zapuštěním ostění hlavního vstupu do hmoty průčelí. |
Rozměry | výška: 120 cm, šířka: 160 cm |
Materiál | sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 15 mm x 10 mm. Použité sklo je zakalené, se značným počtem bublin. Zastoupeny jsou kostky se zlacením. Zlacení je na několika málo místech poškozeno. ) |
Stav | dobrý (2012) |
Poškození | mozaika je v dobrém stavu. Jako rizikový faktor pro životnost mozaiky lze do budoucna označit korodující kovový rám, v němž je mozaikový obraz osazen. Místy je mozaika lehce znečištěna prachovými depozity. Zlacení je na několika málo místech poškozeno. |
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Mozaika s polopostavou Krista je zasazena do tympanonu hlavního (západního) vstupu benediktinského klášterního kostela v Emauzích. Přísně frontální kompozice je rámována širokou zelenou bordurou, do které je vsazeno zlaté pozadí a na těchto plochách vystupuje samotná postava. Kristus drží v pravé ruce patriarší kříž a v levé rozvinutý svitek s nápisem EGO SUM OSTIVM (Já jsem dveře, J 10,7).
Kompozice provedená mozaikářem Viktorem Foersterem podle ověřených zpráv vznikla už v roce 1904. Autor v ní sledoval návrh Pantaleona Majora, který opakovaně využil i na řadě dalších realizací (kostel Panny Marie Růžencové v Českých Budějovicích, kostel Nejsvětějšího srdce Páně v Solnici, kostel sv. Máří Magdalény v Němčicích nad Hanou, kostel Nejsvětější Trojice ve Lnářích, hrobka Lauschmannových na pražském Vyšehradském hřbitově). Z dobového popisu, publikovaného v deníku Národní politika vyjímáme popis, ze kterého je zřejmé, nakolik nové bylo ve veřejném prostoru Foersterovo dílo: „Pozorovatele nevšedně upoutají zvláště dvě věci. Především typ, jakýmž Kristus znázorněn. Jest komponován ve známém slohu umělecké školy beuronské. Kompozice tato připomíná tvorby starokřesťanské a byzantské, což zračí se v nadpozemské majestátnosti a velebnosti, v typických očích, ve stylisovaném vlasu a vousu, jakož i v mohutné konstrukci těla a symetrickém uspořádání roucha a jeho záhybů. V druhé řadě vábí mosaikové provedení a zářící lesk mosaikového materiálu, který obzvláště při jasu odpoledního slunce přichází k plné platnosti. Mosaika toho druhu je dosud u nás takřka novinkou.“
|
Literatura |
ČIŽINSKÁ, Helena. Beuronská výzdoba v Emauzích. In: BENEŠOVSKÁ, Klára, KUBÍNOVÁ, Kateřina. Emauzy: benediktinský klášter Na Slovanech v srdci Prahy. Praha: Academia, 2007, s. 152–190. KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/pha02001.html KUDRNA, Miroslav. Viktor Foerster. Umění cestou k nejvyššímu poslání aneb Výtvarné dílo Viktora Foerstra (1867–1915). Jihlava: H. Myslík, 2012, s. 3. LANGHAMER, Antonín. Minulost a přítomnost skleněné mozaiky v Čechách. Sklář a keramik. 2003, roč. 53, č. 4–5, s. 72–78. O Emauzské pouti. Národní politika, 6. 4. 1904, roč. 22, č. 96, s. 5. ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Pražská mozaikářská dílna Viktora Foerstera – přehled monumentálních zakázek. Staletá Praha. 2017, roč. 33, č. 1, s. 31–59. VICHERKOVÁ, Veronika. Novodobá česká mozaika jako výtvarný prostředek a společenský výraz. Praha, 2008. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Fakulta humanitních studií, s. 29. |