Ježíš Kristus

Detail záznamu
Číslo 430
Název Ježíš Kristus
Autor Pantaleon Major OSB
RealizaceViktor Foerster
Datace 1904
Adresa Praha, Na Slovanech 49 / 320
GPS50,0723; 14,4171
Umístění umístěno v exteriéru. Areál benediktinského kláštera Na Slovanech s kostelem Panny Marie, sv. Jeronýma a sv. patronů slovanských je součástí zástavby městského obvodu Praha 2 a je situován v centru města v místní části Nové Město. Mozaika je instalována na západním průčelí kostela, v tympanonu hlavního vstupního portálu. Před působením vlivů okolního prostředí je mozaikový obraz částečně ochráněn zapuštěním ostění hlavního vstupu do hmoty průčelí.
Rozměryvýška: 120 cm, šířka: 160 cm
Materiál sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 15 mm x 10 mm. Použité sklo je zakalené, se značným počtem bublin. Zastoupeny jsou kostky se zlacením. Zlacení je na několika málo místech poškozeno. )
Stav dobrý (2012)
Poškozenímozaika je v dobrém stavu. Jako rizikový faktor pro životnost mozaiky lze do budoucna označit korodující kovový rám, v němž je mozaikový obraz osazen. Místy je mozaika lehce znečištěna prachovými depozity. Zlacení je na několika málo místech poškozeno.
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Ježíš Kristus. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 22.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/430
8/2012
Fotodokumentace aktuálního stavu
8/2012
8/2012
8/2012
8/2012
8/2012
8/2012
8/2012
Text hesla
Mozaika s polopostavou Krista je zasazena do tympanonu hlavního (západního) vstupu benediktinského klášterního kostela v Emauzích. Přísně frontální kompozice je rámována širokou zelenou bordurou, do které je vsazeno zlaté pozadí a na těchto plochách vystupuje samotná postava. Kristus drží v pravé ruce patriarší kříž a v levé rozvinutý svitek s nápisem EGO SUM OSTIVM (Já jsem dveře, J 10,7). Kompozice provedená mozaikářem Viktorem Foersterem podle ověřených zpráv vznikla už v roce 1904. Autor v ní sledoval návrh Pantaleona Majora, který opakovaně využil i na řadě dalších realizací (kostel Panny Marie Růžencové v Českých Budějovicích, kostel Nejsvětějšího srdce Páně v Solnici, kostel sv. Máří Magdalény v Němčicích nad Hanou, kostel Nejsvětější Trojice ve Lnářích, hrobka Lauschmannových na pražském Vyšehradském hřbitově). Z dobového popisu, publikovaného v deníku Národní politika vyjímáme popis, ze kterého je zřejmé, nakolik nové bylo ve veřejném prostoru Foersterovo dílo: „Pozorovatele nevšedně upoutají zvláště dvě věci. Především typ, jakýmž Kristus znázorněn. Jest komponován ve známém slohu umělecké školy beuronské. Kompozice tato připomíná tvorby starokřesťanské a byzantské, což zračí se v nadpozemské majestátnosti a velebnosti, v typických očích, ve stylisovaném vlasu a vousu, jakož i v mohutné konstrukci těla a symetrickém uspořádání roucha a jeho záhybů. V druhé řadě vábí mosaikové provedení a zářící lesk mosaikového materiálu, který obzvláště při jasu odpoledního slunce přichází k plné platnosti. Mosaika toho druhu je dosud u nás takřka novinkou.“
Literatura

ČIŽINSKÁ, Helena. Beuronská výzdoba v Emauzích. In: BENEŠOVSKÁ, Klára, KUBÍNOVÁ, Kateřina. Emauzy: benediktinský klášter Na Slovanech v srdci Prahy. Praha: Academia, 2007, s. 152–190.

KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/pha02001.html

KUDRNA, Miroslav. Viktor Foerster. Umění cestou k nejvyššímu poslání aneb Výtvarné dílo Viktora Foerstra (1867–1915). Jihlava: H. Myslík, 2012, s. 3.

LANGHAMER, Antonín. Minulost a přítomnost skleněné mozaiky v Čechách. Sklář a keramik. 2003, roč. 53, č. 4–5, s. 72–78.

O Emauzské pouti. Národní politika, 6. 4. 1904, roč. 22, č. 96, s. 5.

ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Pražská mozaikářská dílna Viktora Foerstera – přehled monumentálních zakázek. Staletá Praha. 2017, roč. 33, č. 1, s. 31–59.

VICHERKOVÁ, Veronika. Novodobá česká mozaika jako výtvarný prostředek a společenský výraz. Praha, 2008. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Fakulta humanitních studií, s. 29.

Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.