Ježíš Kristus s benediktinskými mnichy
Číslo | 432 |
Název | Ježíš Kristus s benediktinskými mnichy |
Autor | Viktor Foerster |
Realizace | Viktor Foerster |
Datace | 1905 |
Adresa | Praha, Na Slovanech 49 / 320 |
GPS | 50,0724; 14,4174 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Areál benediktinského kláštera Na Slovanech s kostelem Panny Marie, sv. Jeronýma a sv. patronů slovanských je součástí zástavby městského obvodu Praha 2 a je situován v centru města v místní části Nové Město. Mozaika je instalována na severním průčelí kostela, v tympanonu bočního vstupního portálu. Před působením vlivů okolního prostředí je mozaikový obraz částečně ochráněn zapuštěním ostění vstupu do hmoty průčelí. |
Rozměry | výška: 130 cm, šířka: 170 cm |
Materiál | sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 15 mm x 10 mm. Použité sklo je zakalené s hojným počtem bublin. Zastoupeny jsou kostky se zlacením. ) |
Stav | dobrý (2013) |
Poškození | V parteru průčelí kostela jsou zřejmá poškození, která souvisí se zavlhčením zdiva (tj. výkvěty vodorozpustných solí, destrukce omítkových vrstev, koroze materiálu u kamenných prvků architektonického členění). Jako rizikový faktor pro životnost mozaiky lze do budoucna označit korodující kovový rám, v němž je mozaikový obraz osazen. Na povrchu černých kostek ve spodní části mozaiky jsou pozorovatelné projevy koroze skla (hnědá matná vrstva). Povrch mozaiky je znečištěn prachovými depozity a exhalacemi. |
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Mozaika osazená v tympanonu nad severním bočním vchodem do klášterního kostela představuje setkání dvou benediktinských mnichů v tmavých kutnách s Ježíšem Kristem. Kristus s křížovou svatozáří je oděný do kůže, má poutnickou hůl a na zádech široký klobouk. Mladí mniši jej berou za ruce. Scéna je zasazena do zeleného rámečku na zlaté pozadí a doplněna opatským erbem v pravém dolním rohu. Kompozici doplňuje rytý nápis na překladu: MANE NOBISCVM DOMINE (Zůstaň s námi, Pane) s citací LVC.24.W.13.35. Stejně jako ostatní mozaiky emauzského chrámu i tato vznikla v dílně Viktora Foerstera, není však zřejmé, čí karton byl její předlohou. Realizována byla až po mozaice s Kristem Salvátorem, která chrám ozdobila v roce 1904.
|
Literatura |
ČIŽINSKÁ, Helena. Beuronská výzdoba v Emauzích. In: BENEŠOVSKÁ, Klára, KUBÍNOVÁ, Kateřina. Emauzy: benediktinský klášter Na Slovanech v srdci Prahy. Praha: Academia, 2007, s. 152–190. KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/pha02002.html KUDRNA, Miroslav. Viktor Foerster. Umění cestou k nejvyššímu poslání aneb Výtvarné dílo Viktora Foerstra (1867–1915). Jihlava: H. Myslík, 2012, s. 3. LANGHAMER, Antonín. Minulost a přítomnost skleněné mozaiky v Čechách. Sklář a keramik. 2003, roč. 53, č. 4–5, s. 72–78. O Emauzské pouti. Národní politika, 6. 4. 1904, roč. 22, č. 96, s. 5. ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Pražská mozaikářská dílna Viktora Foerstera – přehled monumentálních zakázek. Staletá Praha. 2017, roč. 33, č. 1, s. 31–59. VICHERKOVÁ, Veronika. Novodobá česká mozaika jako výtvarný prostředek a společenský výraz. Praha, 2008. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Fakulta humanitních studií, s. 29.
|