Den a noc
Detail záznamu
Číslo | 504 |
Název | Den a noc |
Autor | Radomír Kolář |
Realizace | Ústředí uměleckých řemesel |
Datace | 1988 |
Adresa | Praha, Magnitogorská |
GPS | 50,0667; 14,462 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Mozaika je instalována na stěnu schodišťové rampy na prostranství mezi bytovými domy v ul. Magnitorská. Lokalita je součástí zástavby městského obvodu Praha 10 a je situována v místní části Vršovice. Mozaika je v celé své ploše vystavena působení vlivů okolního prostředí. |
Rozměry | výška: 450 cm, šířka: 950 cm |
Materiál | kámen, sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o různé velikosti. Použité sklo je zakalené, se značným počtem bublin. Zastoupeny jsou také kamenné kostky. ) |
Stav | poškozeno (2022) |
Poškození | Stěna, na níž je mozaika instalována, je v relativně dobrém stavu, bez viditelných statických poruch. Svrchní vrstva omítky je degradovaná, její povrch je znečištěn četnými graffiti. Jako rizikový faktor pro životnost mozaiky lze označit korodující kovové armatury v podloží mozaiky. Mozaika je na několika místech odfouknutá od podkladu. Povrch kostek je místy matný či bíle zakalený. Lokálně jsou kostky poškozeny mechanicky (škrábance). V ploše mozaiky jsou zřejmé masivní ztráty skleněných kostek. Kamenné kostky jsou vypadané v mnohem menší míře. Nelze vyloučit, že ztráta a poškození kostek jsou spojeno s vandalismem. |
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Den a noc. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 25.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/504
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Kombinovaná mozaika Den a noc je zasazena na stěně rampy před bytovým domem. Na pozadí ze štípaného kamene okrové barevnosti je s použitím štípaného skla vyskládán motiv běžícího koňského stáda – dva fialoví koně v první řadě uhání za svítícím sluncem, další čtyři je následují a pod jejich kopyty můžeme vidět na modrém pozadí siluetu bílého úplňku. Kompozice vznikla jako poslední ze souboru děl Radomíra Koláře umístěných v exteriérech sídliště ve Vršovicích. Vznik mozaiky zachytila fotografie publikovaná v časopise Umění a řemesla. Modelová práce na výseku mozaiky se dvěma fialovými koňskými hlavami je osazena na panelu nad vchodem do veterinární ordinace hřebčince v Mimoni. Koně patřily mezi Kolářova oblíbená témata. Většinou jim ale věnoval menší formáty olejomaleb.
|
Literatura |
FABEL, Karel. Mozaika zblízka a dnes. Umění a řemesla. 1988, roč. 33, č. 1, s. 12–15. VAŠÍČEK, Milan. Radomír Kolář. Výtvarná kultura. 1979, roč. 3, č. 5, s. 37–43. LAGHAMER, Antonín. Minulost a přítomnost skleněné mozaiky v Čechách. Sklář a keramik. 2003, roč. 53, č. 4–5, s. 72–78. ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Mozaikářská dílna ústředí uměleckých řemesel a její předchůdci. Průzkumy památek. 2018, roč. 25, č. 1, s. 113–132. |
Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.