Vývoj techniky a Kompas
Číslo | 508 |
Název | Vývoj techniky a Kompas |
Autor | Radomír Kolář |
Realizace | Ústředí uměleckých řemesel |
Datace | 1979 |
Adresa | Praha, Tádžická |
GPS | 50,0673; 14,4653 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Mozaiky jsou instalovány na volně stojící panel na prostranství mezi bytovými domy v ul. Tádžická. Lokalita je součástí zástavby městského obvodu Praha 10 a je situována v místní části Vršovice. Mozaikový obraz Vývoj techniky je orientován na západ, mozaika s motivem kompasu směřuje na východ. V blízkosti díla se nachází zeleň. Mozaiky jsou v celé své ploše vystaveny působení vlivů okolního prostředí. |
Rozměry | výška: 190 cm, šířka: 570 cm |
Materiál | sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o různé velikosti (20 mm x 30 mm, i menší). Použité sklo je zakalené se značným počtem bublin a šlír ve hmotě. ) |
Stav | poškozeno (2012) |
Poškození | Konstrukce betonového panelu je v dobrém stavu, bez viditelných statických či jiných závažných poruch. Na povrchu mozaikových obrazů je místy patrné bělavé zabarvení (drobné bílé tečky). Až polovina kostek vykazuje drolení materiálu ve vrstvách. Povrch některých kostek je silně znečištěn prachovými depozity a exhalacemi, lokálně je zřejmé též znečištění neznámou hmotou (vývoj techniky) či červenou barvou (Kompas). U mozaiky Vývoj techniky je zřetelná vertikální prasklina, v jejíž dráze jsou vypadané či prasklé kostky. K dalším ztrátám materiálu dochází po obvodu mozaikového obrazu. Místy jsou kostky poškozeny mechanicky (škrábance). Nelze vyloučit, že ztráta a poškození kostek jsou spojeny s vandalismem. Mozaika Kompas je v přímém kontaktu se vzrostlou zelení. V pravé části mozaiky Vývoj techniky bylo pozorováno biologické znečištění (lišejníky). |
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Mozaika Vývoj techniky je zasazena na betonovém panelu v prostoru mezi bytovými domy. Ležatě obdélná kompozice je rozdělena do dvou částí středním motivem plachetnice. Levá část s domy, nad kterými se vznáší balon a staré letadlo s pilotem, kterému na krku vlaje barevná šála, je věnována létání, pravá část představuje pohled pod mořskou hladinu s rybami, vodními rostlinami a lampou, kterou zřejmě svítí potápěč. Na spodním okraji najdeme signaturu R. KOLÁŘ.
Mozaika vznikla jako součást souboru děl Radomíra Koláře pro sídliště Vlasta ve Vršovicích. Její zhotovení bylo v roce 1977 zadáno dílně Ústředí uměleckých řemesel, provedena byla ale až v roce 1980. Betonový panel je z druhé strany doplněn drobnější mozaikovou kompozicí s kompasem. Je tvořen soustřednými kruhy fialové, bílé a červené barvy, které svírají světle modrý střed s písmeny označujícími světové strany a střelkou.
|
Prameny |
Soukromý archiv Františka Tesaře. |
Literatura |
KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/pha10006.html KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava. Průzkum typologie skleněných kostek využívaných v poválečné umělecké mozaice. Průzkumy památek. 2018, roč. 25, č. 1, s. 133–148. LANGHAMER, Antonín. Minulost a přítomnost skleněné mozaiky v Čechách. Sklář a keramik. 2003, roč. 53, č. 4–5, s. 72–78. Spolupráce výtvarníka s architektem, přehled prací za rok 1980, Praha 1980, s. 27. VAŠÍČEK, Milan. Radomír Kolář. Výtvarná kultura. 1979, roč. 3, č. 5, s. 37–43. |