Holubice
Číslo | 603 |
Název | Holubice |
Autor | Karel Štětkář |
Realizace | Karel Štětkář |
Investor | MNV Velká Polom |
Datace | 1977 |
Adresa | Velká Polom, Opavská 479 |
GPS | 49,8635; 18,0924 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Budova nákupního centra je součástí zástavby a je situována v centrální části obce. Mozaika je instalována na jižním průčelí nad hlavním vstupem do budovy. V blízkosti objektu se nachází zeleň. Mozaika je v celé své ploše vystavena působení vlivů okolního prostředí. |
Rozměry | výška: 480 cm, šířka: 640 cm |
Materiál | sklo›prefabrikované›mačkané›rotačně (Mozaika je sestavena z prefabrikovaných skleněných kostek o velikosti 16 mm x 12 mm. Použité sklo je zakalené. ) |
Stav | poškozeno (2014) |
Poškození | Objekt nákupního střediska je v dobrém stavu. Mozaika je poškozena. V horní polovině mozaiky je zřetelná horizontální prasklina, v dráze praskliny jsou vypadané jednotlivé skleněné kostky. |
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Skleněná mozaika z prefabrikovaných kostek je osazena na fasádě nákupního střediska ve Velké Polomi. Vznikla v roce 1977 podle návrhu Karla Štětkáře a autor ji zřejmě i sám realizoval. Kompozice zasazená do nepravidelného rámce, který tvoří pravoúhlé plochy v různých odstínech modré barvy, je ve středu doplněna kruhovým motivem, na jehož pozadí letí dvě holubice kombinující modrou a růžovou barevnost.
Karel Štětkář realizoval řadu monumentálních prací dotvářejících architekturu. Největší z jeho mozaik Žena a slunce o ploše 60 m2 vznikla v závěru první etapy výstavby krajské nemocnice v Ostravě (dnes Fakultní nemocnice Ostrava-Poruba). Byla umístěna na jihozápadním štítu Domu sester a utvářela pohled na celý areál při příjezdu z jihu. Při opravě fasády v 90. letech 20. století byla mozaika odstraněna, z nalezených fragmentů je však patrné, že byla vytvořena z prefabrikovaných mačkaných kostek. Další Štětkářovo dílo mělo být realizováno v roce 1977 pro halu podniku Tatra Kopřivnice a z téhož roku pochází také figurální kompozice Vstup mladého člověka do života pro tamní učňovské středisko. Štětkář vystupoval i jako spoluautor mozaik, tedy zřejmě ten, který je podle cizích návrhů realizoval, jak je patrné např. u kompozic Jana Obšila pro čistírny odpadních vod v Návsí a v Ostravě-Přívoze.
|
Prameny |
ZAO, fond: ČFVU – Dílo, Ostrava, Fotodokumentace výtvarných děl členů ČFVU, střediska v Ostravě, realizovaných v r. 1977. |
Literatura |
KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/mskov009.html KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava. Průzkum typologie skleněných kostek využívaných v poválečné umělecké mozaice. Průzkumy památek. 2018, roč. 25, č. 1, s. 133–148. Spolupráce výtvarníka s architektem, přehled prací za rok 1976-1977, II. díl, Praha 1977, s. 280. ŠŤASTNÁ, Marie. Socha ve městě. Vztah plastiky a architektury v Ostravě ve 20. století. Brno, 2009. Disertační práce. Masarykova univerzita v Brně. Filozofická fakulta, s. 130. |
Archivní fotodokumentace |