sv. Antonín Paduánský
Detail záznamu
Číslo | 839 |
Název | sv. Antonín Paduánský |
Autor | |
Realizace | Jan Říha |
Datace | 1924 |
Adresa | Brno, U Antoníčka |
GPS | 49,2335; 16,6153 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Kaple sv. Antonína Paduánského je situována v lesoparku mezi plochami se zástavbou a zahrádkářskou kolonií v městské části Brno-Sadová. Mozaika je instalována na hlavním průčelí otevřené kaple, na centrální ose nad segmentovým záklenkem vstupního otvoru. Mozaika je před působením atmosférických vlivů v horních partiích chráněna stříškou. |
Rozměry | výška: 100 cm, šířka: 40 cm |
Materiál | sklo›ploché (Mozaika je sestavena z plochého skla, a to probarveného ve hmotě i opatřeného malbou. Zastoupeny jsou i segmenty se zlacením. ) |
Stav | poškozeno (2017) |
Poškození | Objekt kaple se nachází v relativně dobrém stavu, jako životnost mozaiky ohrožující faktor by bylo možné označit zvýšenou míru degradace cihlového zdiva v bezprostředním okolí mozaiky a rovněž pokročilý stupeň koroze plechové stříšky na mozaikou. U mozaiky je zřejmé lokální povrchové znečištění prachovými depozity a blátem. Dále zde dochází k lokálním ztrátám originálního povrchu, zejména pak u inkarnátů zobrazených postav. U segmentů se zlacením jsou viditelné stopy koroze, stejně jako ve spodních partiích oděvů sv. Antonína a malého Ježíše (bělavé výkvěty). Okraje mozaik jsou znečištěné skvrnami fasádního nátěru. |
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). sv. Antonín Paduánský . České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 21.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/839
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Drobná kaplička v lese v Sadové byla vybudována na počest zázračné záchrany Brna před morovou epidemií. Současnou podobu stavba získala v roce 1924, kdy snad také její průčelí vyzdobila mozaika z plochého skla. Půlkruhově ukončené stojatě obdélné pole vytyčené zelenočerným geometrickým páskem vyplňuje postava sv. Antonína Paduánského s malým Ježíšem. Světec je oděn v hnědém františkánském hábitu, v levé ruce drží lilii a knihu, pravou přidržuje postavu žehnajícího Ježíše v modrém šatu. Ten stojí na soklíku, který nese signaturu tvůrce Jana Říhy z Brna.
|
Literatura |
KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava. Skleněné mozaiky od konce 19. do poloviny 20. století – příspěvek k umělecké topografii Moravy. Zprávy památkové péče. 2017, roč. 77, č. 3, s. 207–218. |
Záznam zpracován v rámci projektu „Restaurování mozaik tzv. české mozaikářské školy ze skla a kamene“ (DG16P02M056) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR a realizovaného Fakultou restaurování Univerzity Pardubice a Ústavem chemické technologie restaurování Vysoké školy chemicko-technologické.